Registration / Login
text version
War and Peace

 Hot news

Touring the Backyard: Putin Pays Central Asia a Visit
Donbass blockade is finishing off Poroshenko and Akhmetov
If US throws Ukraine under the bus, will Moscow reciprocate?
Military Situation Remains Tense In Eastern Ukraine
Main page » Exclusive » View
Printable version
Who Judges the Judges: Reporters Without Borders seems to have a geopolitical agenda
05.05.10 09:08 Americas on the move

An organization calling itself Reporters Without Borders (RWB; French: Reporters sans frontières, or RSF), has just named Russian Prime Minister Vladimir Putin, China’s President Hu Jintao, Iran’s Mahmous Ahmadinejad, Kazakstan’s Nursultan Nazarbayev and Belarus President Alexander Lukashenko to their list of Forty Worst Predators of Press Freedom for 2010. Most significant about their list of “bad guys” is the geopolitical relation of those leaders and those countries to the current obvious “enemies list” of the US State Department. That is no accident as becomes clear when we look more closely at who funds

In their declaration RWB states, “Since these predators have faces, we must know them to better denounce them. Reporters without Borders has decided to draw their portraits.” Their colourful language is no accident. The term predator conjures up images of horror in most people.

In their latest ‘Evil Guys’ list just released they remark about Russia’s Putin, "As well as manipulating groups and institutions, Putin has promoted a climate of pumped-up national pride that encourages the persecution of dissidents and freethinkers and fosters a level of impunity that is steadily undermining the rule of law.” RSF said Putin, "the former KGB officer," has exerted so much control over all aspects of life in Russia that "the national TV stations now speak with a single voice."

In relation to China, RWB says, “In honour of the Shanghai World Expo, the biggest display of Chinese might (sic) since the 2008 Olympic Games, Reporters Without Borders has for the past week been inviting Internet users to visit a specially created page on its website dedicated to the freedoms that are flouted in China.”i

Perhaps just as important as the list of bad guys from RWB are the names that are not on it. One might ask why names of such world-class enemies of free speech and press freedom as Georgia’s dictator President Mikhail Saakashvili, or the former Ukraine President Viktor Yushchenko or the recently deposed dictator of Kyrgyzstan, Bakiyev are absent. All three came to power in Washington-backed coups, also termed Color Revolutions. Notably, all the persons just named by RWB as “predators” have been targets of attempted Washington-financed destabilizations in recent years.

Who stands behind RWB?

The slick media image that RWB presents to the world, such as the term “predators,” is no accident. It is the product of RWB’s ad agency. Announcing the list of forty on May 3 on their website, RWB states, “The list of Predators of Press Freedom is released today, backed by a campaign ad produced by the Saatchi & Saatchi agency…There are 40 names on this year’s list of predators…that cannot stand the press, treat it as an enemy and directly attack journalists. They are powerful, dangerous, violent and above the law.”ii

Saatchi & Saatchi is one of the world’s most influential “hidden persuaders” or PR firms. They are credited with the campaign that brought Margaret Thatcher to power and are the ad firm for Gordon Brown’s Labour Party. Clients have included Citigroup, Hewlett-Packard, DuPont, Proctor & Gamble. One might ask where RWB gets the finances to hire such elite advisors?

NED hiding behind RWB

The most interesting question is not the deeds of Hu Jintao or Putin or Ahmadinejad in the last year in relation to their national press, but rather who is judging these leaders. We might well ask, “Who judges the judges?” The answer is, the Washington.

Reporters Without Borders is an international Non-Governmental Organization (NGO). According to its website it is headquartered in Paris, France. Paris is a deceptive home for an organization that we learn on some searching is financed by the US Congress and agencies tied to the US government.

If we go to the RWB website to find who stands behind these self-anointed judges of world press freedom, we find nothing. Not even their board of directors are named, let alone their financial backers. Their annual published Income and Expenditure statements give no clue who stands behind them financially. Millions of dollars of their income are disclosed as being from “sale of publications.” It does not say to whom. As one researcher noted, “Even taking into account that the books are published for free, it would have had to sell 170 200 books in 2004 and 188 400 books in 2005 to earn the more than $2 million the organization claims to make each year ­ 516 books per day in 2005. The money clearly had to come from other sources, as it turns out it did.”iii

In their official financial income accounts published in September 2009, they state only, “The organisation’s finances in 2008 were marked by the end of the campaign (begun in 2001) over the 2008 Beijing Olympic Games which significantly affected income and expenditure.” iv That means RWB spent money and eight years campaigning against the Government of China in the run-up to the Beijing 2008 Olympics. Notably, the RWB names China President Hu Jintao as this year’s “predator” for his actions in cracking down on unrest in Tibet in March 2010 and Xinjiang in July 2009, both of which were the covert work of a US-financed NGO called National Endowment for Democracy (NED). Hmmm.

After years of trying to hide it, Robert Menard, Paris-based Secretary-General of Reporters Sans Frontieres or RWB, confessed that the RWB budget was primarily paid by “US organizations strictly linked to US foreign policy.”v Those US organizations include the Open Society Foundation of billionaire speculator, George Soros, the Center for Free Cuba, whose trustee, Otto Reich was forced to resign from the George W. Bush Administration after his role in a CIA-backed coup attempt against Venezuela’s democratically elected President Hugo Chavez was exposed. The RWB funders reportedly also includes the US Agency for International Development (USAID) and the US Congress’ National Endowment for Democracy (NED).vi

As one researcher found after months of trying to get a reply from NED about their funding of Reporters Without Borders, which included a flat denial from RSF executive director Lucie Morillon, the NED revealed that Reporters Without Borders received grants over at least three years from the International Republican Institute. The IRI is one of four subsidiaries of NED.vii

The NED, as I detail in my book, Full Spectrum Dominance:Totalitarian Democracy in the New World Order, was created by the US Congress during the Reagan administration on the initiative of then-CIA Director Bill Casey to replace the CIAs civil society covert action programs, which had been weakened in exposure by the Church committee in the mid-1970s. As Allen Weinstein, the man who drafted the legislation creating the NED admitted years later, “A lot of what we do today was done covertly 25 years ago by the CIA.” viii

Perhaps an organization sitting as judge of world press freedom ought itself to practice a little more openness and transparency about where its backing originates. Othewrwise we might think they have something to hide.

Endnotes:

vi Ibid.

vii Diana Barahona, op.cit.

viii Allen Weinstein, quoted in David Ignatius, Openness is the Secret to Democracy, Washington Post National Weekly Edition, 30 September 1991, pp. 24-25.

 
 Orphus: ORPS

Archive
Forum

 Exclusiveread more rss

» How the Alchemists saved the Planet in 2019
» What will the US Treaty of Paris look like?
» Addition by Subtraction, (x, y)↦x−y
» Too Little, Too Late, will there be a Romanov ending for the Sudairi Seven?
» Week 21: When economic arguments end, the arms race begins
» Is Germany losing yet another world war?
» The Islamic State (ISIS) is Made in America: The Pentagon had Planned the Fall of Mosul and Ramadi in 2012
» Has Merkel Been Abandoned?

 Newsread more rss

» Integrating the Army Into the US Approach to the Pacific
» Russian jets mistakenly bomb US-backed forces in Syria
» Touring the Backyard: Putin Pays Central Asia a Visit
» ISIS Changes Format of War in Iraq Using Partisan Methods
» Great Wall of the EU: China at the gates
» Donbass blockade is finishing off Poroshenko and Akhmetov
» Israel targeted under law passed to help 9/11 families sue Saudis
» Morocco threatens to cut EU ties if farm deal flounders

 Reportsread more rss

» The Cowardice of Aung San Suu Kyi
» EU Steps Up The Pace For Cashless Society In 2017/18
» Islamic States Khorasan Province, 2 Years on
» Can Afghanistans Economy Rebound in 2017?
» Trump triumphed due to downward mobility
» Americas Secret African Drone War Against the Islamic State
» Putin Goes Ballistic In Syria, Obliterates The USAs Secret Mideast Strategy
» Grassroots Fascism: The War Experience of the Japanese People

 Commentariesread more rss

» Nations align in the fight for Syrian peace
» Moscows wriggle room shrinking vis-à-vis Trump
» The $2 Trillion Gamble That Saudi Arabia Cannot Win
» Frances election in total chaos for the mainstream
» If US throws Ukraine under the bus, will Moscow reciprocate?
» Russian Mercenaries In Syria And Around The World
» Did Bayer AG do a Sly Deal on Glyphosate with EU Commission?
» The road to democracy

 Analysisread more rss

» Trumps Brilliant Strategy to Dismember U.S. Dollar Hegemony
» Redrawing the Middle East borders: conspirology or real plan?
» The bankers and the euro
» The cancer of bankers
» Will Trump Destroy the Euro?
» The magic of bankers
» Pakistan and China: Dont Fear Chabahar Port
» South Africas Opposition See Eye to Eye with Trump
 
text version 2006-2019 Inca Group "War and Peace"